De drie grootste uitdagingen bij het op orde brengen van je vastgoedinformatie

Delft, 21 december 2016 – Veel corporaties hebben de verhuur- en administratieve processen prima op orde. Maar we merken dat de roep naar een gestructureerde stroom van vastgoedinformatie binnen corporaties steeds groter wordt. Hoe zorg je dat je vastgoedinformatie op orde komt en blijft? Wij zetten de grootste uitdagingen op een rij, zodat je de eerste stappen kunt zetten.

vastgoedinformatie

Uitdaging 1: Vastgoedinformatie moet elke keer weer opnieuw worden verzameld

Dit zien we echt veel gebeuren. Vastgoeddata worden verzameld voor verschillende processen in de organisatie. Bijvoorbeeld voor assetmanagement, het bepalen van de marktwaarde of het opstellen van de MJOB. Ook vanuit de toezichthouder worden steeds meer eisen gesteld aan de verantwoording en de daarbij behorende informatie over het vastgoed. En elke keer worden deze data weer opnieuw bij elkaar gezocht, met lange doorlooptijden tot gevolg. En de opvolging blijft uit. Zonde! Want als je data op één plek bij elkaar brengt en daarna actueel houdt kun je ze in meerdere processen inzetten.

Uitdaging 2: Vastgoedinformatie wordt bijgehouden in lijstjes in Excel

Excel, wat een heerlijk programma is het toch. Je kunt er alles in kwijt en een lijstje is snel gemaakt. Maar weet jouw collega dat die ene ketel is vervangen of dat er nog garantie zit op de badkamerkraan? Waarschijnlijk niet, want de kans is groot dat hij net de oude versie van het document heeft gepakt of dat hij jouw lijstje niet kan vinden. Er wordt opdracht gegeven voor een herinspectie, terwijl dat eigenlijk niet nodig was. Zorg dus dat informatie centraal wordt beheerd.

Uitdaging 3: BIM is alleen voor experts

BIM is in opkomst en steeds meer corporaties gaan er mee aan de slag. Volgens ons een stap in de goede richting. Maar nog te veel zien we dat BIM bestaat uit losse, ingewikkelde en zware bestanden. En dat slechts enkele experts binnen de organisatie ermee (kunnen) werken. Een gemiste kans. Zeker omdat zo’n 3D model een schat aan informatie bevat en de totale potentie hiervan niet optimaal benut wordt. Juist door BIM onderdeel uit te laten maken van de vastgoeddata van de gehele organisatie en er voor te zorgen dat iedereen er bij kan, haal je daar veel meer rendement uit.

Meer informatie

Wil je meer informatie over het op orde brengen van je vastgoedinformatie? Kom dan op 9 maart 2017 naar dé Corporatiedag. Daar lanceren wij ons nieuwe product Vabi Vastgoeddata en vertellen we je precies hoe je bovenstaande uitdagingen kunt oplossen.