BIM-revolutie in de praktijk gebracht bij Triada

Delft, 27 juli 2017 – INNAX sluit aan bij de samenwerking van Vabi en Tekenplus om vastgoedinformatie van woningcorporaties op een simpele manier beschikbaar te maken en actueel te houden. Hiermee zijn corporaties in staat om meer rendement uit hun data te halen en de data beter te benutten. Eén van de koplopers is Woonstichting Triada uit Heerde, waar de samenwerking in praktijk is gebracht.

Tekenmoment samenwerking INNAX, Tekenplus en Vabi

Tekenmoment van de samenwerking met van links naar rechts: Mark Wienen (directeur INNAX), Jos Boetekees (Directeur Tekenplus), Maarten Hoenen (CTO Vabi)

Hoeveelheden voor onderhoud en NEN2580 oppervlakten

Woonstichting Triada uit Heerde bezit ongeveer 6.500 woningen en gaat de meerjarenonderhoudsbegroting actualiseren en dit combineren met conditiemetingen over het bezit. Door middel van een selectietraject werd INNAX geselecteerd om dit uit te voeren. INNAX maakt voor deze opdracht gebruik van 3D-modellen van Tekenplus.

Logo Triada woondiensten

“INNAX stelde voor om BIM in te zetten om de hoeveelheden voor de onderhoudsbegroting te bepalen”, zegt René Vierwinden, Stafmedewerker Technische zaken bij Triada. “Dit brengt een enorme efficiëntieslag met zich mee tijdens het inspectieproces. Om dit te realiseren wordt het gehele bezit van Triada dat in 2D aanwezig is, omgezet naar 3D. Ook bij ons intern verhogen we hiermee de efficiëntie. Wij hoeven ons niet meer bezig te houden met het bepalen van hoeveelheden, dat gaat nu allemaal automatisch. Wij kunnen ons dus bezighouden met onze core business, het plannen en organiseren van het onderhoud.”

Triada gaat de BIM-modellen ook inzetten om de oppervlakten conform NEN2580 te bepalen.

“Uit de modellen komen gevalideerde meetrapporten voor NEN2580 oppervlakten, iets wat we sowieso voor 1 januari 2019 op orde moeten hebben in verband met de marktwaardebepaling. Dat is nog een reden waarom we in korte tijd alles laten omzetten naar 3D”, aldus René Vierwinden.

De registratie van alle gegevens vindt plaats in Vabi Vastgoeddata.

“Het mooie aan Vabi Vastgoeddata is dat alles op één plek bij elkaar komt en door elke medewerker eenvoudig is te gebruiken”, vervolgt René. “Je vult een adres in en krijgt de gewenste informatie op je scherm, of je nu telefonist bent of bij de afdeling financiën werkt. Zo heeft iedere medewerker profijt van de data die we in dit proces vergaren.”

Meer informatie

Wil je meer informatie over de samenwerking en efficiënt omgaan met vastgoeddata? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.