9 vragen om te checken of je vastgoeddata op orde zijn

vragen vastgoeddata

Delft, 25 oktober 2017 – Ben je, net als de meeste corporaties, bezig met het op orde brengen van je vastgoeddata? Een goede zaak! Want voor je het weet zoek je gemiddeld al snel 5 uur per week naar gegevens over je vastgoed. Dat gebeurt vaker dan je denkt, let er maar eens op.

kwaliteit van vastgoeddata

Wij geven je een aantal vragen die je prima kunt gebruiken om naar de kwaliteit van vastgoeddata te kijken. Probeer ze te beantwoorden om zo een duidelijk beeld te krijgen:

  1. Weet ik hoeveel woningen we precies hebben?
    Misschien staan er in verschillende systemen verschillende aantallen. Welk aantal is leidend?
  2. Kunnen we met zekerheid zeggen dat onze MJOB klopt qua hoeveelheden en oppervlakten?
    Check wanneer de gegevens voor het laatst zijn bijgewerkt. Kun je dat terugvinden?
  3. Hebben we voor elke woning een actuele plattegrond?
    En kunnen jij en jouw collega’s deze plattegronden eenvoudig terugvinden?
  4. Kunnen wij een woning binnen een dag klaarzetten in het woonruimteverdeelsysteem met de volledige en juiste gegevens?
    Gegevens bij elkaar zoeken kost tijd en geld! Kunnen jij en jouw collega’s deze data snel bij elkaar zoeken?
  5. Kunnen wij te allen tijde bij de data over ons vastgoed die door onze ketenpartners is verzameld?
    Ketenpartners verzamelen veel data. Heb je als corporatie direct toegang tot deze data, en zo ja, waar?
  6. Kun je makkelijk de juiste WWS punten berekenen?
    Zijn alle gegevens van een woning, zoals oppervlaktematen, goed terug te vinden? Is er een plek waar deze makkelijk zijn terug te vinden?
  7. Weet je zeker dat je de laatste versie van de Excel lijsten hebt?
    Vaak staan dit soort gegevens lokaal opgeslagen. Hoe weet je dat je de meest recente stand van zaken gebruikt?
  8. Weet je altijd wat er wordt bedoeld met een bepaalde datadefinitie?
    Misschien gebruiken verschillende afdelingen verschillende definities voor dezelfde data. Check of jullie het over dezelfde informatie hebben.
  9. Staat onze vastgoeddata in minder dan 4 pakketten verspreid?
    Vaak staat vastgoeddata verspreid over veel pakketten en systemen. Heb je tot elke daarvan toegang?

Heb je één of meerdere van bovenstaande vragen met ‘Nee’ beantwoord? Ga dan met die specifieke punten aan de slag. Wil je meer informatie hoe andere corporaties dit hebben opgepakt? Kom dan naar één van de vastgoeddata meetups!

Schrijf je in voor een vastgoeddata meetup

Rob van der Veer van Accolade (Heerenveen) en Linda Peters van Havensteder (Rotterdam) vertellen hoe zij omgaan met vastgoeddata binnen hun organisatie. Dat doen ze op hun eigen kantoor. Neem een kijkje in de keuken bij één van deze twee corporaties en schrijf je snel in voor een meetup, want er zijn maar een beperkt aantal plekken.

 Dinsdag 28 november 2017, 12.30 uur – 15.00 uur Ik wil graag naar: Accolade Plaatsen beschikbaar: 0 van de 12
 Donderdag 7 december 2017, 12.30 uur – 15.00 uur Ik wil graag naar: Havensteder Plaatsen beschikbaar: 0 van de 12

 

Gerelateerde artikelen

30 april 2021
Standaardwaarden voor woningisolatie: het nieuwe sturingsmiddel

Op 18 maart jl. heeft Demissionair Minister Ollongren een nieuw sturingsmiddel voor verduurzaming van woningen geïntroduceerd: de Standaardwaarden. Dit is één van de afspraken...

29 april 2021
Snel je NTA 8800 labels digitaal opnemen met Movin U

Wil jij je NTA 8800 labels digitaal opnemen? Met de oplossing van onze partner Movin’U Neem je alle benodigde gegevens met een handige app digitaal op locatie...

20 april 2021
Circulatieleiding tekenen: verder uitgelegd

In het nieuwsartikel ‘Waar kan ik op letten bij het tekenen van een circulatieleiding?’ werd in het kort uitgelegd hoe circulatie van tapwater aangesloten...