Vastgoeddata op orde bij Havensteder: “Het gaat niet om BIM- of gedetailleerde modellen, 3D is een middel om vastgoeddata op orde te krijgen!”

Havensteder hoort bij de grootste corporaties van Nederland. Vanuit Rotterdam verhuurt, beheert en onderhoudt de corporatie zo’n 45.000 woningen in de stadsregio Rotterdam. Als eerste hebben zij gekozen voor Vabi Vastgoeddata om de data rondom deze woningen op orde te brengen en te houden. Linda Peters en Wietse Theeuwen zijn beiden Adviseur Programma en Innovatie bij Havensteder. Vanuit die rol zijn ze intensief betrokken bij de aanschaf, implementatie en het gebruik van Vabi Vastgoeddata in de organisatie.

 

Wat was voor Havensteder de aanleiding om met vastgoeddata aan de slag te gaan?
“Dat gaat eigenlijk al heel ver terug”, begint Linda. “In 2008 wilden we een andere manier van samenwerken met de keten. Het dossier wat hieruit voortkwam, moest ik borgen in de organisatie. De conclusie daaruit: BIM is een voorwaarde voor een goede samenwerking. Ik heb me toen verdiept in BIM- modellen en vooral: waar moet het aan voldoen om nut te hebben? Hieruit kwam mijn advies aan de organisatie: BIM is een middel om vastgoeddata te ordenen én zorg eerst voor een goed datamodel, dan pas een gebouwmodel.

In 2015 werd ik door Vabi uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst over 3D.

Toen ik de 3D-modellen in Vabi Vastgoeddata zag, dacht ik: eindelijk iemand die het begrijpt. Het gaat om de data en niet om het 3D-model. 3D moet je zien als een middel om je vastgoeddata op orde te brengen. Veel corporaties bijten zich stuk op 3D, omdat ze het veel te gedetailleerd willen maken en daar de kennis niet voor in huis hebben.

Ik wist zeker dat we dit moesten hebben. Dit heb ik aan onze directie geadviseerd en heb toen ook niet meer verder gezocht naar andere oplossingen.”

Hoe zijn jullie vervolgens gestart met Vabi Vastgoeddata?
Linda vervolgt: “We hebben het heel klein gehouden. Het gewenste eindproduct voor de 1e fase was: verhuurplattegronden vinden, voor een deel van onze voorraad. Tijdens deze fase sparden we regelmatig met Vabi. Het is fijn om invloed te hebben.” Wietse valt bij: “Dat sparren doen we overigens nu nog steeds. Samen hebben we vormgegeven aan de applicatie die het nu is.”

Hoe rollen jullie Vabi Vastgoeddata uit in de organisatie?
“We hebben eerst een aantal key-users geselecteerd”, gaat Wietse verder. “Wat we van hen terugkregen was: maak het eenvoudig en ontzorg ons zo veel mogelijk. Dat doen we nu dus: je klikt op een eenheid in ons primaire systeem en dan komt de plattegrond in beeld. Als je deze wegklikt, kom je in Vabi Vastgoeddata terecht. Onze focus is echt: het vinden van betrouwbare plattegronden in Vabi Vastgoeddata. Was het voorheen een vergaarbak, nu zorgen we ervoor dat hier de enige echte betrouwbare plattegrond te vinden is. We krijgen zelfs reacties van collega’s: ik heb nog ergens plattegronden die nog niet in Vabi Vastgoeddata staan. We zien dus dat het nu echt gaat leven.”

Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
Volgens Wietse is draagvlak krijgen voor weer een nieuw systeem lastig. “Maar door nadruk te leggen op het ontzorgen krijgen we het voor elkaar. En we hebben er ook bewust voor gekozen om het te lanceren met een goed proces erachter. Bijvoorbeeld door een koppeling met ons primair systeem (Cegeka-DSA) te leggen, waarmee nu elke nacht wordt gesynchroniseerd. Maar we kwamen ook onvoorziene zaken tegen. Zo hadden we soms van een eenheid wel 20 plattegronden. Eerst dachten we deze 1-op-1 over te zetten, maar achteraf vonden we dat toch een te groot afbreukrisico. Dus hebben we hier voor de uitrol nog een opschoonactie voor gehouden. Dat heeft ons extra tijd gekost, maar het resultaat is wel dat de meest betrouwbare plattegronden nu in Vabi Vastgoeddata te vinden zijn.”

Wat is nu de volgende stap?
Wietse geeft aan dat de volgende stap het meenemen van hun co-makers is. “We zijn al gestart met interviews met een aantal van hen. We vragen ze: welke data gebruik je om je werk te doen? Uit de eerste gesprekken blijkt dat veel van onze partners dezelfde informatie gebruiken, maar net op een andere manier. Ze zouden veel aan elkaars data kunnen hebben. Maar we zien dat Vabi Vastgoeddata nu al heel nuttig voor ze is. Het zien van objecten op de kaart en de plattegrond is al zo waardevol. Daar worden ze heel blij en enthousiast van. Een partner zei: “ik zet nu gewoon met de exportfunctie vanuit Vabi Vastgoeddata heel makkelijk een setje data klaar ter voorbereiding voor onze projectmedewerkers.”

Linda vervolgt: “Zo zien we Vabi Vastgoeddata straks voor ons: een soort open source waar je informatie over vastgoed met elkaar kunt delen en weet wat wel en niet betrouwbaar is. De praktijk is echter nog weerbarstiger. Want pas als alle processen zijn gestandaardiseerd kun je aan zo’n open source systeem gaan werken. Dat Vabi dat met het kant-en-klare datamodel nu al biedt is heel bijzonder. “

Heeft Vabi Vastgoeddata tot nu toe gebracht wat jullie ervan verwachtten?
Linda: “Jazeker. Dat komt ook omdat we veel contact met Vabi hebben en dicht bij de ontwikkelingen zitten. Vabi Vastgoeddata heeft zoveel potentie.” Wietse beaamt dit. “Iedereen in de sector roept dat ze iets willen met vastgoeddata op orde en met Vabi Vastgoeddata komt dat echt binnen bereik. Binnenkort gaan we langs onze regiokantoren om de mogelijkheden van Vabi Vastgoeddata te laten zien. Volgens mij gaat het in de smaak vallen.”

Tenslotte, hebben jullie nog tips voor andere corporaties die willen starten met hun vastgoeddata op orde?
“Neem gewoon de stap. Je moet ergens beginnen, je kunt niet eeuwig aan de kant blijven staan. En maak iemand hier verantwoordelijk voor die alle processen kent, dwars door de organisatie. En ten slotte: verwacht niet dat het binnen een jaar af is. Zoals net gezegd, er zit namelijk zoveel potentie in.”

Meer informatie

Wil je weten hoe BIM made Easy en Vabi Vastgoeddata jouw corporatie kunnen helpen? Neem dan contact met ons op of vraag een vrijblijvende afspraak voor een demonstratie aan. Wij denken graag met je mee.

 

Ontdek Vabi Vastgoeddata